Fa uns dies vam decidir fer una excursió d’un dia en plena natura buscant, com és costum en mi, algun congost, o riu, o saltant. Fou entre Alós de Balaguer i Camarasa, terra dels meus orígens paterns, on vam anar a descobrir aquest espectacular paratge del curs del Riu Segre.

La Font de l’Espadella, inici i final

L’excursió que vam fer es pot consultar al wikiloc, ja que la vam enregistrar (tot i que hi manquen els 3 darrers kms ja que em vaig quedar sense bateria al mòbil).

Nosaltres vam decidir començar (i acabar) pel costat que queda prop d’Alós de Balaguer, i més concretament des de la Font de l’Espadella, lloc habilitat amb taules de pícnic i aparcament per 4 o 5 cotxes. La font queda a 1km del poble, i per tant, si féssiu la ruta des d’allà, hauríeu de sumar 2kms més.

Un passeig i les passeres

Doncs com que des d’Arbúcies fins a Alós de Balaguer teníem poc més de 2h de camí, i no som de matinar, vam arribar prop de les 2 del migdia, i aprofitant l’àrea de pícnic, vam dinar.

Els primers 2,4 kms de ruta són d’alló més planers i agradables, vorejant la llera del riu Segre, per un camí de pista forestal ample, i adaptat per qualsevol edat, i que ens porta fins al verdader principi de la ruta del congost. Allà, trobem indicacions de ruta i kms i una passera que queda penjada entre la roca i el riu (i fa uns 40-60m).

El Congost de Mu

A partir d’aquí, comença el més dur, prop de 4 kms de senders sinuosos i pedregosos, no aptes per tots els públics, i els quals recomano estar preparat o mitjanament experimentat.

En alguns moments el sender passa prop de 100m per damunt del riu , un caiguda considerable… I a més, vorejant sempre el precipici. Realment no és una ruta apte per vertiginosos.

Tanmateix, les vistes que ofereix, lluny de qualsevol rastre humà (fora del propi camí), són extraordinàries, un regal de la natura que hem de conservar!

AUS_8839_AUS8904_AUS8842

Després de caminar i caminar, arribes prop de l’aiguabarreig del Segre amb la Noguera Pallaresa, punt de retorn (en el nostre cas), on pots contemplar la presa del Pantà de Camarasa i un salt que supera el Segre just abans de barrejar-se amb la Noguera.

Just abans, i com es veu a la foto anterior i següent, arriba un dels moments culminants del trajecte, el pont penjant. Pocs metres abans tornem a trobar indicacions de kms i rutes.

Tot just passat el pont, i a a punt d’arribar al saltant, tornem a trobar passeres que ens porten per damunt del riu, oferint (novament no apte per vertiginosos) unes vistes espectaculars i formidables.

El camí de volta va ser el mateix que el d’anada, però el clima canviant de la primavera, ens oferí diferents colors i llums en el retorn.

AUS_8829_AUS8924

Bonus track

Amb aquest títol bromista, dono per conclòs el post, ja que no té cap més secret, però com he escrit, el clima canviant ens va oferir estampes fora de sèrie de camí a Arbúcies les quals adjunto (amb descripció inclosa, dins la foto, de cada lloc i moment).

L1070148
Camps entre La Foradada i Artesa de Segre
L1070189
Aerogeneradors de Conill (aut. Iolanda Alba)