Porto

En aquest cas, la crònica inclou dos dies, cronològicament el 3r i l’últim.
Així, el 3r i 6è dies van ser els escollits per visitar la ciutat de Porto i alguns dels seus elements més notables, així com la vida que s’hi fa.

Mercado do Bolhao

D’aquesta manera, el primer element que vam voler veure, i fins i tot “sentir”, és el Mercado do Bolhao. Una obra arquitectònica noucentista, inalterada des de la seva construcció (1914), i que literalment, cau a trossos. Al voltant de la plaça central, van pujant els pisos (fins a 3) superant el desnivell del carrer (entrades a diferent nivell) col·locant diferents tipus de comerços i parades al voltant de l’edificació.
El més característic, són les parades de bacallà i peix, amb les seves venedores velles i totalment acord amb l’entorn.
Al mercat de Bolhao, veiem el Porto autèntic, la vida real d’aquesta bohèmia ciutat.
Decadent, però animat, imprescindible passar pel que és el mercat central de Porto.
Nosaltres vam fer el “complet”, i vam dinar allà (on pots arribar a fer 15 o 20′ de cua) en un dels seus “restaurants”, i també vam comprar en una de les seves parades, en aquest cas, unes estovalles (per només 12€, de 3×1,80!!!).

Piscinas das Marés

Si bé la visita ens portava a llocs especials, un d’aquests és les Psicinas das Marés.
Son unes piscines semi-artificials, d’aigua marina natural, i construïdes sobre unes roques que es prestaven a la forma de piscina.
Aquest emplaçament és recomanable de visitar en època purament estival, moment en què se’n pot fer ús i visitar internament.
Arribar fins allà és fàcil, en autobús o metro, ja que està a la zona de Matosinhos, on hi ha el port, i els famosos restaurants de sardines.
Un passeig per la zona, sempre és aconsellable, tot i que (a part de les sardines i les fortificacions) no és imprescindible.

Els Tramvies

Gairebé és obligat fer una ruta amb els clàssics tramvies de Porto, al igual que si hom va a Lisboa, siguis o no aficionat als trens.
Nosaltres vam optar per fer 2 de les 3 línies, la línia 1 des de la zona de Foz de Douro (on desemboca el riu al mar) fins al centre de la ciutat, i la línia 22, que iniciava i acabava justa 100m del nostre hotel.
Mentre que la línia 1 té l’encant de vorejar el Douro i et permet gaudir d’aquestes belles vistes tot planejant per la zona baixa, la 22 et fa la volta pel centre històric de la ciutat, tot remuntant espectaculars rampes i carrers, encara amb llambordes i coxes aparcats al mig de la via.
Tot plegat un espectacle únic, que es pot complementar fent una visita al Museo do Carro Eléctrico que està just en una de les parades de la línia 1.

Lavabo públic a Foz (en estat original)
Urinaris del lavabo públic

Far de Nostra Senyora de la Llum

Llibreria Lello

Aquesta llibreria, pròxima a la Torre dos Clérigos, i just davant de la Praça de Lisboa, és un altre dels imprescindibles de Porto.
Els darrers anys, aquesta centenària llibreria s’ha fet famosa de la mà de J.K Rowling, creadora del famós i incombustible Harry Potter. En el meu cas, com a fan absolut de la saga de llibres, no podia passar per alt la visita a la llibreria que tant va inspirar a la creadora d’aquesta fantasia màgica.
No obstant, tan si s’és fan de H.P. com si no, és molt, molt, molt, recomanable visitar-la, i a poder ser, comprar-hi un llibre.

No sé si és perquè sóc molt fan de la saga, o perquè simplement el lloc s’ho val, però haig de dir que en el moment en què vaig posar el primer peu dins la llibreria, i vaig aixecar el cap, se’m va tallar la respiració. És un lloc simplement espectacular, summament ben conservat, i que realment em deixa sense paraules a l’hora de descriure el què vaig sentir.

Vilanova de Gaia

I com sempre, és inevitable passejar per la llera, però a l’altra banda del riu, a Vilanova de Gaia.
Tothom recomana aquesta passejada/visita, doncs allà hi ha les principals bodegues dels famosos vins de porto, tant dolços, tant persistents…
Personalment, vam quedar un xic desencantats, ja que ens va semblar realment més animada i autèntica, la banda de riu que està pròpiament a Porto… I si voleu veure les bodegues reals us recomano pujar fins a Régua i fer-ho in situ…
De totes maneres vam aprofitar per sopar allà.. 😉

Cais da Estiva i Cais da Ribeira

Aquí és un trobem els principals embarcadors dels creuers pel Douro, i on es concentra l’activitat principal de la zona riberenca.
Nosaltres vàrem gaudir d’una vetllada amb música en directe, un a tapa de paté de tonyina i un bon vinet blanc.
Un moment inoblidable, que, si certament el pots tindre en qualsevol lloc, “qualsevol lloc” no té el riu Douro davant i el Pont de Luiz I a sobre…

Evidentment, vam deixar unes quantes coses al tinter, com per exemple la Casa da Música,
el Jardins do Palácio de Cristal, el Parque da Cidade, etc. I altres que aquí no he nombrat (com la Catedral o algunes altres esglesies…), però com ja se sap, això són petits resums per qui pugui interessar.

Totes les visites es poden fer a peu, tramvia, autobús o metro, amb la ja citada Andante.